آمیخته بازاریابی نخستین بار توسط نیل بردن Neil H Borden  در سال ۱۹۶۴ در مقاله‌ای به‌عنوان "مفهوم آمیخته بازاریابی" مطرح شد. طی سال ها برخی اندیشمندان بازاریابی بر این اعتقاد بودند که آمیخته بازاریابی تعیین کننده موفقیت یا شکست کسب‌وکارها است اما مفهوم آمیخته بازاریابی در گذر زمان به چارچوب و ابزاری قابل ‌اطمینان برای آغاز کسب‌وکار یا معرفی محصولی نو تبدیل شد. 

آمیخته های بازاریابی یا Marketing Mix  با حرف P شروع می شوند و  تصمیم گیری صحیح و هدفمند در مورد این ابزارها، عامل مهم موفقیت در کسب و کار محسوب می شوند. برای جذب و نگهداری مشتری باید تحلیل استراتژیک قوی در مورد این آمیزه ها داشت.

 معمولا برای کالا از ۴p  و برای خدمات از ۷p  استفاده می کنند. این در حالی است که برخی از استراتژیست ها این عوامل را تا 21p  نیز بسط داده اند.

1-محصول( Product ):شامل ویژگی های فیزیکی و کارکرد محصولات و نحوه ارایه خدمات است.

2-قیمت ( Price): قیمت گذاری باید علاوه بر رقابتی بودن و هم بیشترین سود ممکن را برای سازمان فراهم کند. 

3-توزیع (Place): شامل نحوه رساندن محصول به مشتری و محل ارایه محصول به مشتری می شود.

4-ترفیع ( Promotion):  پیشنهادهایی برای ترغیب مشتری به و ایجاد انگیزه بیشتر برای بیشتر مشتری.

5-اشخاص(People): تمامی افرادی که به هر نحوی با برند ارتباط دارند ازجمله مشتری و کارمندان سازمان.

6-فرآیند(Process): مراحل ارایه خدمت یا محصول به مشتریان.

7-شواهد فیزیکی( Physical evidence ):  تجربیات مشتریان ناشی از برخورد با امکانات فیزیکی ارایه دهنده خدمات یا کالا از جمله ظاهر فیزیکی شرکت، گاه و حتی پوشش کارمندان.

8-بسته بندی ( Packaging ): تمامی موارد مربوط به بسته بندی به لحاظ محافظت از محصول، تسهیل جا به جایی و استفاده مصرف کننده، حاوی اطلاعات کافی برای مصرف کننده، جذاب بودن از نظر رنگ و طراحی و نمایش مناسب برند.

9-متقاعد سازی ( Persuasion):  روش هایی برای متقاعد سازی مشتری برای انجام

10-مشارکت( Participation):  روش هایی برای مشارکت دادن مشتری و درگیر نمودن وی در فعالیت های گوناگون برای شناسایی نیازهای پیدا و پنهان مشتریان.

11-ارتباط دوسویه ( Peer to peer ): روش های ایجاد ارتباط دوطرفه برای تبدیل مشتری منفعل به مشتری فعال و دریافت اطلاعات و افزایش سطح آگاهی مشتری در خصوص برند و محصولات.

12-اجازه ( Permission ) نحوه دریافت رضایت از مشتری جهت اجازه دادن به سازمان برای مشارکت مشتری در برنامه های آتی سازمان.

13-درد ( Pain) شناخت دردهای اساسی مشتری برای شناسایی عوامل موثر بر یا عدم مشتری.

14-لذت ( Pleasure):  راه های حداکثر نمودن میزان لذت استفاده از محصولات و خدمات برای مشتری .

15-بخش (Part) :تعیین جایگاه محصول و نقش آن در زندگی مشتری و تعیین بخشی از بازار هدف مورد نظر. برخی این مورد را به عنوان ار Purchaser معرفی می کنند یعنی مشخص نمودن قسمت مشخصی از بازار مصرف کننده.

16-طرح(Plot) :بازاریابی داستان سرایی پیرامون برند بوده و نیازمند طرح و سناریوی مشخص است برخی این مورد را به عنوان هدف Purpose به مفهوم مشخص کردن مشتری هدفتعبیر می کنند.

17-قول(Promise): با توجه به ریسک های ناشی از تصمیم گیری، سازمان ها باید با استفاده از عوامل مختلف، میزان ریسک مشتری را برای افزایش اعتماد و اطمینان وی، کاهش دهند.

18-حفاظت( Protection ): روش های ایجاد احساس اطمینان و کاهش دغدغه مشتری پس از مانند ارایه خدمات پس از  

19-جایگاه یابی( Positioning):عواملی که جایگاه برند در ذهن مشتری را مشخص می کند.

20-سند ( Proof) :ارایه اطلاعات موثق و اسناد قابل اطمینان برای تایید محصول توسط سازمان های معتبر و مشتریان قبلی جهت جلب اعتماد مشتری.

21-کشش / فشار( Push/Pull): ترغیب افراد به با استفاده از ابزارها و اهرم های کششی یا فشار.

بازاریابان متخصص باید نهایت استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی از جمله آمیخته های بازاریابی را در راستای دستیابی به اهداف متعالی سازمان و استراتژی های افزایش ، سود آوری و جذب اعتماد مشتری به کار گیرند.

منبع:http://www.simaara.com/

 

مشتری ,بازاریابی ,سازمان ,استفاده ,محصول ,ارایه ,آمیخته بازاریابی ,مشتری برای ,برای مشارکت ,برای شناسایی ,اعتماد مشتری ,مفهوم آمیخته بازاریابی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

tst250 سلام مووی | مرجع دانلود فیلم و سریال به همراه دوبله فارسی خوشبختی6 بورس اوراق بهادار تهران موضوع خاکستری نمایندگی نرم افزار حسابداری هلو بازار به بازار ارزان کده